Mosty zwodzone – technika działania
Mosty zwodzone niezaprzeczalnie są symbolem wielkich miast – każdy z nas przecież wie, jak wygląda Tower Bridge w Londynie czy Pulaski Bridge w Nowym Jorku. Mosty zwodzone są najczęściej budowane, gdy z jakichś przyczyn niemożliwe jest postawienie zwykłego mostu czy też wiaduktu, oraz w przypadku, gdy istotna jest możliwość chwilowego usunięcia mostu. Tworzone są zarówno przez architektów, jak i inżynierów. Zarówno jedni, jak i drudzy dbają nie tylko o funkcjonalność mostu, ale też jego prezencję.
Jak działa most zwodzony
Od klasycznego wiaduktu most zwodzony z pewnością odróżnia jeden zasadniczy fakt – możliwość jego podniesienia. By most zwodzony działał poprawnie, niezbędne jest przęsło, czyli ruchoma część budowli. Zasada funkcjonowania mostu jest dość prosta od strony obserwatora: ruch drogowy zatrzymuje się na czas wznowienia komunikacji wodnej, następnie przęsło zostaje opuszczone, co pozwala na to, by znów rozpoczął się ruch drogowy. W ruchu mostu bierze też udział układ napędowy, elektrotechnika i układ sterowania. Wszystkie trzy elementy wchodzą w skład komponentu konstrukcji maszyny wraz z instalacjami zabezpieczenia ruchu i oświetleniem mostu.
Most zwodzony jest taką konstrukcją, która umożliwia krzyżowanie się drogi zarówno wodnej, jak i drogowych tras komunikacyjnych. Mogą być jednoskrzydłowe i dwuskrzydłowe. Zazwyczaj stosuje się w nich technikę przeciwwagi, która umożliwia uniesienie jednego lub obu skrzydeł. Nadzorca sterujący ruchem dokonuje tego ze stanowiska, które znajduje się w pobliżu mostu zwodzonego po obu stronach drogi wodnej. Stanowisko to jest odpowiednio zabezpieczone przed wpływem czynników atmosferycznych. Jest też wyposażone w kamery i lustra, które pozwalają dokładnie nadzorować ruch wodno-drogowy.
Mosty zwodzone ewoluowały przez wieki, jednocześnie zmieniając swoją funkcję – niegdyś był wykorzystywany do obrony; obecnie jego zadaniem jest umożliwienie komunikacji wodnej i drogowej. Mosty zwodzone najczęściej wykonuje się z betonu i stali – muszą one być dostatecznie wytrzymałe, by utrzymać nad sobą setki aut i innych pojazdów.
Wady i zalety
Różnorodnych propozycji projektów mostów zwodzonych z roku na rok przybywa. I choć architektonicznie mogą zachwycać, ich zdecydowanym atutem jest ich wydajność i wytrzymałość. Innymi zaletami z pewnością jest szybkość ich opuszczania i podnoszenia, a także bezpieczne użytkowanie. Warto też pamiętać o tym, że ich ciekawa forma też znajduje fanów wśród inżynierów i architektów. Krzyżowanie dróg wodnych i lądowych w ten sposób jest efektywne, aczkolwiek rzadko stosowane.
Jednak, jak każda wielka konstrukcja, i z tą wiążą się pewne wady. Jedną z nich jest potrzeba ciągłej kontroli mostu. Nawet jeśli proces opuszczania i podnoszenia jest zautomatyzowany, ludzki czynnik jest wprost nieoceniony na stanowisku nadzorcy. Minusem jest też wymiana elementów mostu, które podczas jego działania ulegają eksploatacji.